L I K U S
  start | wydarzenia | muzyka | grafika | video | tekst | arabski | katalog | likus :::  ::: likus.art.pl 
 


RYSUNEK TYGODNIA: Coca Cola - Nie ma Mahometa, nie ma Mekki
1 grudnia 2005



La Muhammad La Makkah



przypisy: Fragment artykułu Ignacego Nasalskiego (Kraków) "Muhammad, Mekka i Coca-Cola":

(...) Każdy obeznany z alfabetem arabskim musi przyznać, że przy odrobinie dobrej woli w napisie rzeczywiście można dostrzec lekko zdeformowane, ale jednak, arabskie litery, układające się na coś w kształcie zdania "La Muhammad la Makka". Żeby do tego jednak doszło, najpierw trzeba sobie zadać trudu, aby logo odpowiednio odwrócić, a następnie jeszcze ustalić alfabet, w jakim należy je odczytać (...) w tak odzszyfrowanym napisie Coca Cola (a więc: "La Muhammad la Makka") w pierwszym "la" brakuje "alifu" (na ten fakt wskazywali od samego początku co bardziej dociekliwi krytycy) (...) Brak bowiem "alifu" po "lam" oznacza - po pierwsze - brak litery bardzo szczególnej. Alif to litera samego Boga i ma w mistycznym nurcie islamu bogatą symbolikę (...).


źródło tekstu i grafiki: "Spotkania arabistyczne IV" (materiały konferencji naukowej, Kraków, 8 listopada 2000), Kraków 2002

oficjalne stanowisko Coca-Cola Co. w tej sprawie: Rumor: Anti-Muslim messages appear in graphics (No Mohammed, No Mecca)




 
© przemysław b. likus (2005-2006)